Zastanawiasz się, jak tworzyć treści szybciej? Aktualnie współpracuję na stałe z klientami i piszę dla nich wszystkie (albo większość) treści, które pojawiają się na ich profilach w kanałach społecznościowych, na stronie WWW czy newsletterach.
Wiem, jaki styl preferują, co się sprawdza w trakcie kampanii oraz jakie typy postów, oraz artykułów są niezbędne w konkretnych sytuacjach. Pomyślałam, że spiszę kilka porad właśnie z tej perspektywy dla copywriterów oraz osób, które chcą pracować jako wirtualne asystentki. Zatem zaczynamy!
Początki vs teraz
Na początku swojej pracy tworzyłam każdą treść absolutnie od ZERA, tracąc na to sporo czasu. Dopiero po pewnym czasie dotarło do mnie, że to nie ma najmniejszego sensu, skoro można działać szybciej i skuteczniej.
Współpracując z klientami zauważyłam, że:
- są treści, które pojawiają się w każdej kampanii, a ich schemat jest zawsze podobny,
- pojawiają się artykuły np. podsumowanie podcastów, których układ wygląda dokładnie tak samo, niezależnie od tematyki,
- są maile, które warto regularnie wysyłać i również bazują one na podobnym szablonie,
- w ostatnich dniach promocji sprawdza się zawsze jeden rodzaj treści i jest on wykorzystywany z każdym razem,
- jest kilka rodzajów postów, które regularnie pojawiają się u każdego klienta…
A to wszystko oznacza, że można tę pracę tak ułożyć, zaplanować i sprawić, że gotowe teksty będą jeszcze lepsze. Czas, który zaoszczędzisz na napisanie ich od zera, możesz wykorzystać na zadbanie o ich… smakowitość.
Niech nie tylko spełniają swoją “odżywczą funkcję”, ale i cieszą każdym kęsem. Do tego niezbędna jest mieszanka przypraw. Szczypta humoru, kilka ziarenek utrzymania zainteresowania, a na koniec łyżeczka tajnego składnika, który sprawi, że tekst będzie wyjątkowy.
Jak tworzyć treści szybciej? O tym pamiętaj!
Korzystaj z tego, co już gotowe
Jeśli podejmujesz współpracę z kimś, kto prowadził już swoje social media, ma stronę WWW, wcześniej przygotowywał treści do kampanii albo zlecał ich przygotowanie to masz bazę, z której możesz korzystać w ramach inspiracji.
Oto kilka wskazówek, jak zrobić dobry przegląd poprzednich treści. Sprawdź najpierw:
- stronę WWW i informacje o tym produkcie (np. w artykułach/opiniach),
- stronę produktu i jego opis,
- poprzednie maile o produkcie,
- poprzednie posty o produkcie,
- wynotuj sobie najważniejsze informacje techniczne o produkcie/usłudze – cena, pakiety, co wchodzi w skład itp.
Czytając te treści zwróć uwagę także na to:
- do kogo są skierowane?
- czy pojawiają się problemy, które są szczególnie podkreślone?
- które cechy produktu są mocno wyróżnione?
- jakie są korzyści z zakupu produktu?
- co się stanie, gdy klient nie zdecyduje się na zakup?
Twórz własne szablony
Kolejny krok, który ułatwił mi tworzenie znacznie szybciej dobrych treści to… szukanie tych postów, artykułów czy newsletterów, które powtarzają się u danego klienta i tworzenie ich własnych szablonów. To rozwiązanie, które najlepiej sprawdza się w przypadku stałej i nieco dłuższej współpracy, jednak warto o tym myśleć już na samym początku, by od razu wyłapywać takie treści i zawczasu przygotować sobie ich szablony. Najlepiej w kilku wersjach, które później możesz dodatkowo edytować na wiele sposobów. O tym, jak to zrobić krok po kroku być może napiszę w kolejnym artykule. Interesuje Cię ten temat? Zgłoś się w komentarzu – niech to będzie mój kopniak motywacyjny do stworzenia także takiego poradnika.
Stwórz swoją bazę inspiracji
Czyli skrzynkę z narzędziami, która ułatwi pisanie tekstów dla każdego klienta. Co mam na myśli? Inspiracje prosto od klienta. Dlatego już na początku pracy dla kogoś, warto zapisywać:
- charakterystyczne powiedzonka tej osoby,
- ciekawe historie np. ze stories,
- ulubione firmy/książki/ciekawe informacje o Twoim kliencie
Po co? Bo to wszystko możesz wpleść w późniejsze teksty. Im więcej takich inspiracji sobie zapiszesz, tym lepsze treści stworzysz w przyszłości.
Webinar: jak tworzyć treści szybciej, skuteczniej, ale ciągle dobrze?
Potrzebujesz więcej porad, dzięki którym codzienna praca będzie szybsza, ale ciągle świetnej jakości? Ten artykuł to dopiero wstęp, ale nie zostawię Cię tylko z tym, bez obaw! Przeprowadziłam na ten temat całe szkolenie, które znajdziesz TUTAJ. Możesz też kliknąć obrazek poniżej.
3,2,1… Płatna grupa dla copywriterów
A jeśli spodoba Ci się sposób, w jaki przekazuję wiedzę to… Co powiesz, by dołączyć do mojej grupy dla początkujących copywriterów?
Raz na miesiąc:
- spotkamy się na szkoleniu video na temat, który Was w danym momencie najbardziej interesuje,
Raz w tygodniu:
- pojawi się materiał edukacyjny w formie PDF albo video,
- każdy członek grupy będzie miał zadanie do wykonania, które może wysłać mi na maila – uważnie przeczytam i podpowiem, co można poprawić.
Dodatkowo:
- co jakiś czas będziemy analizowali przykłady dobrych tekstów i takich, które warto poprawić,
- i wiele innych, bo pewnie wiele rzeczy wyjdzie “w praniu” przy okazji pierwszej edycji grupy. Zależy mi na tym, by na bieżąco dostosowywać ją do uczestników.
Niedługo startujemy, jednak nim to nastąpi… Przygotowałam małą ankietę, by jeszcze lepiej dostosować grupę do Twoich potrzeb. Wystarczy, że klikniesz tutaj: Wypełniam ankietę! Uzupełnienie jej zajmie Ci dosłownie chwilę, a mi bardzo pomoże! Z góry dziękuję!
Masz pytania? Pisz śmiało pod tym artykułem albo na maila: copy.martynachmielewska@gmail.com
Add Comment